E-commerce na Węgrzech – chłonny rynek z perspektywami

29.12.2019

CzechLogistic to firma, która dostarczy Twoje przesyłki na Węgrzech w 24h, również z usługą „za pobraniem”. Obsłużymy także Twoje zwroty dzięki naszemu magazynowi w tym kraju. Skorzystaj z kompleksowej oferty przesyłek.

O Węgrzech słów kilka

Kraj ten, liczący prawie 10 milionów obywateli, znajduje się na południe od Polski, za Słowacją. Graniczy on również z Austrią, Słowenią, Chorwacją, Serbią, Rumunią i Ukrainą. Oficjalną walutą jest Forint (100 HUF to około 1,30 PLN). Stolicą jest Budapeszt, miasto rozdzielone na dwie części przez Dunaj, największą rzekę w kraju. Miejsce to z roku na rok przyciąga coraz więcej turystów, w 2019 roku zostało ogłoszone laureatem konkursu European Best Destinations prowadzonego przez brukselską organizację promującą turystykę w Europie.
Węgry są położone na skrzyżowaniu szlaków lądowych prowadzących z Turcji, poprzez Grecję i Bałkany, na północ i zachód Europy (wliczając w to północne Włochy). Przez jej wschodnie regiony ma przebiegać odcinek obecnie budowanej trasy Via Carpatia, mającej swój początek w greckich Salonikach, a koniec w Kłajpedzie na Litwie. Co więcej, Węgry są istotnym elementem planowanego przez Chiny Nowego Jedwabnego Szlaku.
PKB nominalne wyniosło w 2018 roku 155,7 mld $, zajmując pod tym względem 55-te miejsce na świecie. W zeszłym, 2018 roku, Węgry wykazały wzrost gospodarczy na poziomie 4.9% PKB. W 2019 było to już jednak 4,4%. Na kolejne dwa lata przewiduje się spadek do 2.8 i 2.6%. Trzeba podkreślić, że to spowolnienie jest ogólnym trendem w Europie.
Wysokość podatku VAT wynosi 27% przez co Węgry zajmują pod tym względem drugie miejsce na świecie, tuż za Indiami, które ustanowiły jego wysokość na poziomie 28%. Obniżone stawki podatku, na wybrane kategorie produktów, wynoszą odpowiednio 18 i 5%.

Import towarów na Węgry

Od kogo Węgrzy głównie importują produkty? Od Niemiec, Austrii i Chin. Polska znajduje się na czwartym miejscu pod względem wartości importowanych towarów. Głównie importowane są części i akcesoria do samochodów użytkowych, ciągników i wszelakich maszyn gospodarczych. Również ważnych składnikiem importu są urządzenia elektryczne do odbioru i rejestracji dźwięku.

Eksport towarów z Węgier

Do kogo eksportują Madziarzy? Tutaj również Niemcy zajmują pierwsze miejsce, za nimi plasuje się Rumunia, Słowacja i Włochy. Spoglądając na bilans wymiany handlowej z Polską, nasz kraj osiąga nadwyżkę eksportową prawie 2 mld EUR (dane za rok 2017). Węgierski eksport opiera się podobnie jak przy imporcie głównie na częściach do różnego rodzaju maszyn. Jedną z głównych gałęzi exportu są również leki.

E-commerce na Węgrzech – jak to wygląda w praktyce?

Węgierski e-rynek jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków online w Unii Europejskiej. Nie jest nasycony przez wielkie zagraniczne korporacje, które nie wykazują dużego zainteresowania ze względu na zbyt małą rentowność, co jest świetnym powodem do zainwestowania dla mniejszych i średnich firm.

Wartość rynku ecommerce na Węgrzech

Fot. Źródło: enet.hu

Sprzedaż internetowa od roku 2015 mocno wystrzeliła i jak pokazują prognozy, ta tendencja nadal będzie się utrzymywać. W roku 2014 wartość węgierskiego rynku e-commerce wynosiła 3,69 mld PLN, w 2018 osiągnęła już poziom 9,06 mld PLN, co oznacza wzrost aż o 150 %. Pierwsze wyliczenia za pierwsze półrocze 2019 pokazują wzrost o 16% względem tego samego okresu rok wcześniej. To wyniki napawające naprawdę dużym optymizmem.

Procent węgierskich internautów kupujących online

Fot. Źródło: enet.hu

Według ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2019r. przez eNET.hu wynika, że aż 91% dorosłych (5,4 mln) użytkowników Internetu regularnie dokonuje zakupów online. Wynik ten poprawić wiele się już nie może, jednak analitycy przekonują, że w najbliższych latach będzie wzrastać intensywność e-zakupów, co będzie głównym napędem na węgierskim rynku e-commerce.

Najczęściej kupowane produkty na Węgrzech online oraz średnia wartość koszyka w sklepie internetowym na Węgrzech

Fot. Źródło: enet.hu

Najczęściej sprzedawanymi produktami jest elektronika użytkowa (głównie telefony komórkowe), odzież, obuwie oraz zabawki. Średnia wartość koszyka online wynosi 15400 HUF (około 205 zł). Eksperci wskazują, że wartość koszyka będzie wzrastać, choć będzie to wolniejszy proces w porównaniu do częstotliwości zakupów. Słowem: Węgrzy będą kupować częściej produkty o niższej kwocie. Głównym niezagospodarowanym obszarem na rynku e-commerce jest branża FMCG. W tym momencie jedynymi graczami na rynku są Tesco Online oraz Auchan Online. Już teraz wiadomo, że kolejne firmy uruchomią sprzedaż produktów szybko zbywalnych za pośrednictwem Internetu. Powód jest prosty: w 2018 roku już 22% wszystkich kupujących online nabyło przynajmniej jeden produkt szybko rotujący.

Madziarskie nawyki – jak Węgrzy kupują online?

Co Węgrzy najchętniej kupują przez Internet

Fot. Źródło: enet.hu

Powszechne trendy dotykają również i Węgry. Coraz więcej użytkowników zawiera transakcje w e-sklepach za pomocą swoich smartfonów: w 2017 roku stanowili oni 30% wszystkich kupujących w sieci, w 2019 było ich już 48%. Bezgotówkowe metody płatności zyskują coraz więcej zwolenników. Zanotowany w tym aspekcie wzrost ich liczby wyniósł 16% (z 35 do 51%).
Najchętniej wybieranym sposobem dostarczenia przesyłki jest kurier (78% osób wybiera tę metodę). Z analiz CzechLogistic wynika, że około 30% klientów wybiera przedpłatę w sklepie internetowym. Reszta korzysta z płatności przy odbiorze gdzie płacą za pobranie gotówką (60%) lub kartą (40%).
Pozostałymi metodami odbioru towaru są przesyłki dostarczane przez krajową pocztę, odbiór osobisty w wyznaczonych punktach lub w zyskujących na popularności paczkomatach (liderami branży są firmy, takie jak Foxpost, GLS, Pick Pack Pont oraz Posta Pontok).
Co istotne dla firm z Polski, Węgrzy coraz częściej kupują z zagranicznych sklepów internetowych. W ciągu dwóch lat, od roku 2017, liczba osób zamawiających produkty poza krajem wzrosła o 900 000. Tym samym osiągnęła ona 3.1 mln, co daje 58% wszystkich kupujących w sieci.

Najwięksi gracze na rynku

W roku 2019 nowym królem sprzedaży został portal eMAG.hu, wyprzedzając dotychczasowego lidera Extreme Digital. Jednak co ciekawe, kilka miesięcy przed zakończeniem roku, obie firmy ogłosiły swoje plany na połączenie. Pierwszy z nich jest typową platformą sprzedażową, udostępniającą swoje zasoby sprzedającym i kupującym (podobnie jak Allegro). Jest obecna również w Polsce, Bułgarii i Rumunii. Z kolei Extreme Digital jest sklepem online oferującym elektronikę oraz towary dla gospodarstw domowych, posiadającym również 16 jednostek stacjonarnych w kraju. Funkcjonuje także w Czechach, Słowacji, Słowenii, Chorwacji oraz Austrii. Widać więc jasno, że ze scalenia obu firm powstanie podmiot ogarniający swoim zasięgiem znaczny obszar Europy Środkowo-Wschodniej.

Węgry: dojrzały rynek z perspektywami

Jak już wspomniano wcześniej, Węgry osiągnęły już znaczny poziom rozwoju usług e-retail. Ilość użytkowników korzystających z udogodnień zakupów w sieci nie zwiększy się znacznie, ponieważ w praktyce osiągnęła już swój limit. Dla wchodzących na ten rynek jest to pozytywna wiadomość: nikogo do nabywania produktów tą drogą zachęcać już nie trzeba.
Ekspansja będzie zachodzić głównie na płaszczyźnie intensywności i wartości zakupów. Słowem, Madziarzy będą kupować częściej, a suma wydatków na tym polu, według tendencji, będzie wzrastać kosztem tradycyjnych zakupów.
Rosnąć będzie również ilość transakcji zawiązywanych w zagranicznych sklepach, podejmowane często bez świadomości dokonywania ich w podmiocie mieszczącym się poza krajem. Już 6% badanych nie potrafi stwierdzić, czy zakupów dokonywali w węgierskim czy zagranicznym sklepie. Dzieje się tak, ponieważ coraz więcej firm spoza kraju uruchamia węgierskojęzyczne strony, obsługę klienta w jego rodzimym języku oraz wysyła towary z magazynów ulokowanych na terenie kraju.

Wysyłaj towary i odbieraj pieniądze jakbyś był na miejscu

W tych ułatwieniach i udogodnieniach dokonanych z myślą o kliencie może pomóc CzechLogistic. Z naszym magazynem ulokowanym na Węgrzech, umożliwiającym dostawę do odbiorcy końcowego w ciągu 24h od dokonania zakupu oraz oferowanej obsłudze klienta po węgiersku, korzystający z Twojej oferty może poczuć łatwość zakupów równą tym wykonywanym w rodzimych firmach.
By jak najbardziej usprawnić Twoje pierwsze kroki na nowym rynku, CzechLogistic oferuje również usługi translatorskie oraz integrację z najpopularniejszymi programami sprzedażowymi w Polsce, takimi jak Baselinker, IAI-Shop, RedCart, PrestaShop czy Magento. Posiadasz swój własny system? Z naszym API podłączysz się bez problemu.
Jeśli masz konto w HUF, pobrania otrzymasz od nas codziennie. Jeśli masz tylko rachunek polski w PLN, pobrania będziesz otrzymywać dwa razy w tygodniu.
Spójrz na ceny dostaw kurierskich poniżej, od nich zaczynamy. Przy większej ilości paczek jesteśmy w stanie zaoferować niższą cenę!

Cennik przesyłek kurierskich z Polski na Węgry

Do naszych klientów podchodzimy indywidualnie, rozsądnie oceniając możliwości i w razie potrzeby doradzając. Skontaktuj się z nami pod adresem mailowym biuro@czechlogistic.pl lub pod numerem telefonu +48 503 866 505. Omówimy indywidualną ofertę.

Zainteresuje Cię także:

  • 07.04.2020

    Skracamy odległości między państwami! Węgry w 24H?! Czemu nie!

    Rynek e-commerce jest w fazie rozkwitu w całej Europie. E-sklepy z roku na rok znajdują coraz więcej zwolenników. Obszar zakupów…
    Przeczytaj
  • 20.01.2020

    Węgry - przesyłka za pobraniem to konieczność

    Według badań przeprowadzonych przez eNET w 2019 roku, około 55% kupujących na Węgrzech podchodzi z ostrożnością do nabywania produktów online…
    Przeczytaj
  • 06.08.2019

    Przesyłki do Rumunii za pobraniem - zwrot COD na polskie konto

    Jedną z cech charakterystycznych rumuńskiego rynku e-commerce są zdecydowanie płatności za pobraniem (z ang. Cash On Delivery – COD), w…
    Przeczytaj
  • 02.06.2019

    E-commerce w Rumunii - przesyłki kurierskie na dobry początek

    CzechLogistic to Twój najtańszy kurier do Rumunii oferujący kompleksową obsługę przesyłek z towarami do Rumunii, także z obsługą zwrotów. Zanim…
    Przeczytaj
  • 02.07.2017

    Nawiązana współpraca z GoPay – bramka płatności online w Czechach

    Miło nam poinformować, że nasza firma nawiązała współpracę z GoPay.cz. Klienci biznesowi CzechLogistic mogą teraz korzystać z płatności online w…
    Przeczytaj
  • 23.11.2016

    Obsługa polskich firm w Czechach i na Słowacji

    Prawidłowe wdrożenie polskiej firmy na rynek zagraniczny mimo, że czasochłonne jest podstawą sukcesu. Oprócz spraw związanych z księgowością, założeniem firmy…
    Przeczytaj
  • 14.10.2016

    Eksport do Czech – wsparcie dla firm z Polski

    Rynek czeski jest coraz bardziej atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców. Nie można więc się dziwić, że coraz częściej, w pierwszej kolejności…
    Przeczytaj
  • 13.09.2016

    Paleta do Czech. Transport palet do Czech.

    Potrzebujesz wysłać paletę do Czech lub na Słowację? Obsługujemy palety EUR, półpalety, palety przemysłowe oraz palety przeznaczone do kontenerów. Zapewniamy…
    Przeczytaj
  • 26.08.2016

    Transport na Słowację – od paczek po palety!

    Transport na Słowację staje się coraz popularniejszym kierunkiem dla polskich firm, w czasie, gdy na rynkach zachodnich jest coraz większa…
    Przeczytaj
  • 25.08.2016

    Obsługa sklepu internetowego w Czechach i na Słowacji

    Obsługa sklepu internetowego to najlepszy marketing oraz najlepsza wizytówka, szczególnie małej firmy. W małych firmach często właściciel obsługuje sklep telefonicznie…
    Przeczytaj

Masz jakieś pytanie e-rynku czeskiego lub słowackiego?

Napisz do nas