Bułgaria – przekraczamy kolejną granicę! Czy wybierzesz się z nami?

18.04.2020

Ekspansja międzynarodowa to dziś standard. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, powszechny dostęp do Internetu oraz zmieniające się nawyki konsumentów sprawiają, że cyfryzacja gospodarki staje się faktem. Rynkiem o szczególnie dobrych prognozach jest Europa Wschodnia, a głównie Bułgaria.

Rozwijanie działalności firmy poza granicami kraju może przynieść ogromne zyski - pod warunkiem, że ma odpowiednie zaplecze logistyczne.

Firma CzechLogistic wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów z propozycją nowej, kompleksowej oferty na usługę przesyłka do Bułgarii. Ale zanim do tego dojdziemy…

…kilka słów o Bułgarii

Wektorowa panorama Bułgarii

Bułgaria to kraj położony we Wschodniej Europie. Od zachodu graniczy z Serbią i Macedonią, od południa z Grecją i Turcją, od północy z Rumunią, a od wschodu z Morzem Czarnym.

Ludność Bułgarii przekracza 7 milionów. Jest zurbanizowana, skupia się w ośrodkach administracyjnych podzielonych na 28 okręgów.

Działania handlowe obejmują przede wszystkim stolicę – Sofię, ale także Płodwiw, Warnę, Burgas, Ruse, Starą Zagorę, Pleven, Sliven czy Dobrich.

Co więcej?

Bułgaria jest członkiem Unii Europejskiej od 1 stycznia 2007 roku, co zapewnia swobodny przepływ towarów, usług i osób w ramach wspólnej przestrzeni gospodarczej.

Infrastruktura w transporcie

Chociaż dużą rolę odgrywa transport morski, szczególnie do Rosji, najszybciej rozwijają się drogi, które są głównym środkiem transportu towarowego, jak autostrady Trakia, Hemus czy Struma.

Położenie geograficzne Bułgarii ma strategiczne znaczenie. Łączy Unię Europejską z Turcją i Bliskim Wschodem. Na terenie kraju znajduje się również połowa paneuropejskich korytarzy transportowych (korytarz IV, VII, VIII, IX, X). Jednak nie jest to jeszcze kluczowa informacja. Zapraszamy dalej!

Jak wygląda rynek e-commerce Bułgarii?

E-commerce w Bułgarii

Bułgaria to kraj z wysokim wzrostem PKB i ogromnym potencjałem w dziedzinie transformacji cyfrowej. Rynek e-commerce jest jeszcze słabo rozwinięty, ale cechuje się dynamicznym rozwojem i dobrze rokuje na przyszłość. Konsumenci stają się zaawansowani technologicznie, a zaufanie do zakupów i płatności online stale wzrasta.

Bułgaria jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków handlu elektronicznego w Europie. Świadczy o tym szczególnie to, że z Internetu każdego dnia korzystają użytkownicy w różnych grupach wiekowych. Najlepiej pokażą to statystyki:

• od 16 do 24 lat - 90,3%,
• od 25 do 34 lat - 88,4%,
• od 35 do 44 lat - 83,5%,
• od 45 do 54 lat - 73,7%,
• od 55 do 64 lat - 50,8%.

To jednak jeszcze nie koniec. Niezmiernie istotny jest fakt, że wśród tych użytkowników aż 37% deklaruje poszukiwanie informacji o towarach i usługach oraz dokonuje zakupów online. Około 60% wszystkich zakupów online pochodzi z rynku międzynarodowego (w tym 41% z krajów Unii Europejskiej). Co jeszcze ważniejsze, prognozy są bardzo sprzyjające, ponieważ liczba użytkowników rynku handlu elektronicznego w Bułgarii stale rośnie i do 2022 ma wynieść 3,8 miliona.

Bułgarzy a zakupy online

Zakupy online w Bułgarii

Wzrost z przychodów rynku e-commerce w Bułgarii jest znaczący. W 2018 roku wyniósł około 552,7 mln USD, a w 2019 około 664,3 mln USD - notując wzrost o 6,6%. Szacuje się, że w 2020 roku wskaźnik ten podniesie się o kolejne 3%, a w 2023 będzie wynosił 856 mln USD. Brzmi obiecująco, prawda?

Poszczególne sektory również wykazują tendencje rosnące. Pomiędzy 2018 a 2019 rokiem odnotowano wzrost w najważniejszych gałęziach e-handlu. A jak to przedstawia się procentowo? Mianowicie:
• moda (odzież i obuwie) – wzrost o 5,7%,
• elektronika i media - wzrost o 6,4%,
• zabawki, hobby, rękodzieło - wzrost o 6,8%,
• meble i dodatki - wzrost o 9%,
• jedzenie i produkty higieniczne - wzrost o 5,8%,

I choć statystyki już wyglądają bardzo dobrze to eksperci przewidują dalszą tendencję wzrostową.

Jeśli interesy to tylko z…

Głównymi partnerami handlowymi Bułgarii są przede wszystkim Niemcy, Włochy, Rumunia, Grecja i Francja.

Największy import odnotowano w przypadku Niemiec, Włoch, Rumunii, Grecji i Polski.

Jak pokazuje Europejski Raport E-commerce - Wschodnia Europa z roku na rok notuje wzrost PKB, a potwierdzeniem tej informacji jest fakt, że w 2019 roku wzrosło o 2,9% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W Bułgarii PKB na osobę w 2018 roku wynosiło 9,313 USD, a w 2019 już 9,518 USD. Według szacunków do 2021 liczba ta wzrośnie do 10,887 USD.

Kultura biznesowa i zwyczaje

Bułgarzy bardzo cenią trwałe kontakty biznesowe oraz obsługę najwyższej jakości.

W handlu międzynarodowym podstawowym językiem jest angielski, rzadziej używa się języka rosyjskiego.

Mieszkańcy Bułgarii bardzo często korzystają z usług i zamawiają towary poprzez „polecenie”. Renoma firmy i bezpieczeństwo transakcji to dla nich niezwykle ważne elementy.

Jako klienci są bardzo lojalni wobec sklepów. Pozytywne doświadczenia zakupowe sprawiają, że z reguły wracają do tego samego sprzedawcy. Oczekują również transparentności, dlatego firmy kurierskie w Bułgarii umożliwiają klientom test zamówionego towaru przy jego odbiorze, czyli usługę zwaną „Open” oraz „Open and Test”. W ciągu 10 minut klient może sprawdzić, czy produkt jest zgodny z jego oczekiwaniami. Jeżeli tak nie jest klient nie musi go odbierać, a kurier zwraca paczkę do nadawcy.

Bardzo popularne są również dostawy do punktów odbioru, czyli biur lokalnych firm kurierskich, chociażby firmy Econt. Takich punktów w całej Bułgarii jest niemal 800, więc nie ma problemu z dostosowaniem lokalizacji do potrzeb potencjalnego odbiorcy. Poza tym, że znajdują się w całym kraju to oferują jeszcze szereg usług, na przykład możliwość sprawdzenia lub nawet przymierzenia zamówionego towaru, a koszt takiej usługi często jest niższy niż 1 EURO. Jednak nasi klienci tę usługę mają całkowicie bezpłatnie!

Chociaż można zaobserwować wzrost zaufania do technologii, mieszkańcy Bułgarii najchętniej wybierają tradycyjną płatność przy odbiorze (70%), następnie przy użyciu kart kredytowych i debetowych (5%), a zdecydowana mniejszość płaci przelewem bankowym (5%). Warto, więc wziąć to pod uwagę planując ekspansję na ten właśnie rynek.

Dlaczego warto sprzedawać w Bułgarii?

Sprzedaż internetowa w Bułgarii

Wymiana handlowa pomiędzy Polską a Bułgarią dynamicznie się rozwija, szczególnie w sektorze ekspansji polskich towarów. W ostatnich latach wartość tych transakcji wzrosła dwukrotnie.

W Bułgarii, głównie ze względu na wielkość i możliwości kraju, produkcja towarów nie wystarcza do zaspokojenia potrzeb konsumentów. Podaż pokrywana jest zatem towarami pochodzącymi z importu.

Kolejnym ważnym argumentem jest to, że każdego roku poziom zaufania konsumentów do korzystania z Internetu w celu zakupu produktów i usług wzrasta. Zmienia się również postrzeganie płatności internetowych, które powoli dominują rynek. To pokazuje, jak doskonały mamy teraz moment, aby rozwój swojego biznesu kierować właśnie w stronę Bułgarii.

Co więcej, rosnące wymagania i potrzeby konsumentów sprawiają, że rynek bardzo dobrze rokuje na przyszłość. Szczególnie w sytuacji, kiedy zakupów przez Internet będą dokonywać użytkownicy, którzy dotychczas tego nie robili. Całodobowa dostępność towarów, niezależność oraz dogodne metody dostawy przekonują coraz więcej osób.

Warto również wziąć pod uwagę, że olbrzymie nasycenie rynku e-commerce w krajach bardzo rozwiniętych, jak Wielka Brytania, Norwegia czy Niemcy znacznie spowalnia jego rozwój. Wschodzące rynki cechują się za to bardzo dużą dynamiką. Dodatkowo, są zazwyczaj niezagospodarowane, co sprawia, że w handlu internetowym powstają nisze. Najlepszą strategią wejścia na dany rynek jest właśnie zapełnienie luki, co stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie konsumentów, szczególnie kiedy rodzime sklepy nie posiadają bogatego asortymentu. Mniejsza konkurencja sprawia, że dużo łatwiej przebić się ze swoim produktem. Marketing i promocja mogą przynieść lepsze rezultaty, jednocześnie przy niższych kosztach wprowadzenia produktu na rynek.

Jak zrobić to łatwo i szybko?

Nawyki zakupowe Bułgarów są niezwykłe. Wynika to z ich kultury i zwyczajów. Warto zadbać o odpowiednią obsługę, ponieważ pozytywne doświadczenie zakupowe zapewni klientów na lata.

Główne wyzwania związane z handlem elektronicznym odzwierciedlają największe obawy konsumentów i są to przede wszystkim czas dostawy towarów oraz możliwość zwrotu. To najważniejszy etap całej transakcji, który może mieć wpływ na dalszą współpracę, warto powierzyć go zatem specjalistom w zakresie dystrybucji produktów.

My, w CzechLogistic, od wielu lat zajmujemy się obsługą rynków międzynarodowych, a TERAZ WCHODZIMY TAKŻE NA TEREN BUŁGARII. Paczka do Bułgarii? Z nami wyślesz ją najszybciej i najtaniej!

Bardzo nas to cieszy i chcemy, abyś i Ty mógł przekroczyć tę granicę z nami. Dlatego właśnie pragniemy złożyć Ci pewną propozycję. Jaką? Kompleksową usługę, która obejmuje odbiór przesyłki bezpośrednio z adresu Twojej firmy. Przejęcie paczek, z miejsca wskazanego przez naszego klienta, odbywa się codziennie w ustalonych godzinach, a dostarczenie jej do odbiorcy lub wybranego punktu odbioru następuje już po 48h i to w całej Bułgarii. Dodatkowo możemy zapewnić profesjonalny Contact Center. Co to dla Ciebie oznacza? Współpracując z nami, otrzymasz lokalny numer telefonu dla swoich klientów, a wykwalifikowani, regionalni pracownicy będą obsługiwać maile i telefony, zachowując najwyższy standard obsługi Twoich klientów i to w ich rodzimym języku.

Jednak to jeszcze nie koniec. W razie zwrotu odbiorca nie musi wysyłać towaru do Polski. Twój klient może zwrócić paczkę bezpośrednio do magazynu CzechLogistic, który znajduje się na terenie Bułgarii. Następnie przetransportujemy towar, który już po 24 godzinach będzie dostarczony pod Twój adres w Polsce. Jest to doskonałe rozwiązanie dla obydwu stron biorących udział w transakcji, czyż nie?

Bez względu na okoliczności paczka dociera do odbiorcy w ciągu 48 godzin, przy cenach rozpoczynających się już od 6,99 EUR za przesyłkę do 5 kg. Musisz przyznać, że to brzmi naprawdę świetnie. Dodatkowo, wszystkie ceny podlegają negocjacjom - a im więcej paczek, tym niższa cena.

Warto pamiętać, że końcowa, ustalona stawka się nie zmieni i obejmuje wszystkie opłaty (w tym drogowe, paliwowe oraz dotyczące ubezpieczenia przesyłki).

Przy takich możliwościach każda firma może dokonać łatwej i bezproblemowej ekspansji na rynek bułgarski. Szczególnie, że ten jest wyjątkowo obiecujący.

Zainteresuje Cię także:

  • 18.09.2020

    5 rzeczy, które musisz wiedzieć o rynku czeskim.

    Bez wątpienia, rynek e-commerce przeżywa w ostatnich latach rozkwit. Dzieje się tak głównie za sprawą rozwinięcia wielu pomocniczych branż oraz…
    Przeczytaj
  • 27.07.2020

    Zagraniczna sprzedaż internetowa w czasie pandemii

    W artykule dla Wprost Biznes nasi eksperci zabrali głos na temat sprzedaży internetowej w czasie pandemii. Nowa codzienność, która została…
    Przeczytaj
  • 02.07.2020

    Usługi szyte na miarę

    Miło nam poinformować, że eksperci z naszej firmy mogli zabrać głos w artykule, w którym mówi się o rynku e-…
    Przeczytaj

Masz jakieś pytanie e-rynku czeskiego lub słowackiego?

Napisz do nas